Dirk Van Severen

Installaties | '02 | '06 | '09 | '12 | '15

0 Dirk Van Severen-402

Dirk was werkzaam in binnen- en buitenland als ‘Van Severen Activity Center©’
Deelname aan Internationale Mail-Art projecten
Muzikant-Componist “Sigmund und Sein Freund”
Research voor tv-reportages / documentaires
Grafdelver

Art Laboratories
Statiestraat 44- 8780 Meulebeke
051-56 79 66
verheye.chantal1@telenet.be

www.bloggen.be/dvsartlaboratories/

Werkte in 2002 samen met Delphine Platteeuw op de chicorei-astlocatie. En in 2006 creëerde Dirk een installatie in één van de bovenkamers van zaal Concordia


2009

WE DON'T LIKE GYMNASTICS

In Dirks performances, installaties en schilderijen staat de mens centraal, de mens als lijdend voorwerp, worstelend met diepgaande soms desastreuze gevoelens.
Lijden, angst, dood en erotiek vormen een rode draad in zijn werk waarin hij veelal het eigen lichaam als medium gebruikt.

Voor MandelArt liet de kunstenaar zich inspireren door een emotionele beleving uit de kindertijd die dit verlaten schooltje bij hem oproept.
In het werk “We don’t like gymnastics” dwingt Dirk Van Severen de toeschouwer in de rol van een kwetsbaar kind dat vol angst kijkt naar het dreigende turntoestel, een obstakel dat onoverkomelijk lijkt.
De confrontatie met angsten en emoties en hoe die een plaats te geven in ons
bestaan, is voor velen een dagelijks
gevecht. Dit universele lijden van de mens als hulpeloos wezen wordt hier weerge-geven vanuit de ogen van een kind.

Met “We don’t like gymnastics” houdt de kunstenaar ons een spiegel voor van onze eigen kwetsbaarheid.


2012

Lourdes

Met de installatie ‘Lourdes’ wou de kunstenaar in eerste instantie de link leggen tussen het water van de Mandel en het ‘genezende water’ van Lourdes.
Tijdens de voorbereiding werd het echter snel duidelijk dat het vooral het bovennatuurlijke was dat de site van MandelART verbond met Lourdes.

De hoeve, gelegen aan de ruïne van het spookkasteel en de Mandel, ooit het decor van vele volksverhalen, vormt de perfecte locatie voor dit werk. De tafel met het “ houten been” verwijst naar de onvolmaaktheid; de mens, gekweld door ziekte en leed, zoekend naar antwoorden en verlossing.

De koffer is er als stille getuige van een dergelijke zoektocht, een vervlogen reis naar het verre Lourdes. Het geloof waarin de mens zijn kracht zoekt, vormt op deze locatie een contrast met het bijgeloof dat diezelfde mens op deze plaats precies angst aanjoeg. Wat is geloof en wat is bijgeloof?

Met deze installatie wil de kunstenaar beiden in vraag stellen. In het werk van Dirk Van Severen is geloof en in het bijzonder het katholicisme en de daarmee gepaard gaande rituelen een steeds terugkerend thema.



Afbeelding 5-213
Delfine Platteeuw werk-211
14.polaroids dirk-250
16. ode de ast-251
 WE don_t like gymnastics_-693
Foto Dirk Van Severen-694
 Dirk Van Severen DVS 08 130-695
TAFEL VAN SEVEREN DIRK 1 kl-814
TAFEL DETAIL DIRK VAN SEVEREN kl-815

Link naar onze hoofdsponsors