Bram Lattré

Multimedia installaties | Theater- & filmmaker | '12 | '15

BRAM LATTRE-735

Bram Lattré (1983) schrijft, creëert en regisseert beeldende verhalen, zowel op film, video en theater. Verhalen over kleine mensen die tot grootste dingen in staat zijn, voor wie de wereld nooit geruisloos binnensluipt. Tussen droom en ambitie, tussen camouflage en kritiek.
Zijn kortfilm Poes was in 2010 laureaat op de kortfilmwedstrijden Ciné Privé en Ciné Public. Zijn laatste creatie ‘The Architect of Life’ werd verkozen voor de internationale finale van de 48Go Green wedstrijd.
Op MandelART 2012 werkt hij samen met zijn zus Sofie aan een video-installatie die een nieuw verhaal toevoegt aan de rijke geschiedenis van de legendarische hoeve.
Beroepshalve is Bram ruimtelijk planner, hij studeerde af in architectuur, stedenbouw en sociologie. De afgelopen jaren ontwikkelde hij zich verder via verschillende regie- en scenario- opleidingen.



2012
MODERN TALKING

Rond de site ‘Goed van Nieuwenhove’ hangen mythische en tot de verbeelding sprekende volksverhalen over wasvrouwen, kabouters en drijvende lijkkisten. De rol die de verteller speelt bij het doorgeven van deze historische verhalen is cruciaal. Hij tracht met deze verhalen angst in te boezemen, en kinderen aan te manen om na valavond weg te blijven op het hof. Deze leugentjes-om-bestwil bestaan nog steeds. Volksverhalen zijn nog steeds ‘gekleurd’ en worden verteld als een waarschuwing voor mogelijk onheil. Vertrekkend vanuit deze stelling voegen Bram en Sofie Lattré anno 2012 een nieuw verhaal toe aan de site van het spookkasteel.

De video-installatie vertelt het verhaal van twee maagdelijk witte meisjes die rondzwerven op de site, verwikkeld in een onschuldig kinderspel. Het thema is niet alleen een knipoog naar de historische vertellingen van de wasvrouwen, maar het actualiseert ook het angstdiscours.
De camera dwaalt rond doorheen spleten van de vervallen gebouwen, de blik wordt geleid doorheen vista’s en de confrontatierijke context van kleinschalige landbouw versus omliggende industrie. De kijker gaat weliswaar niet vrijuit: welke betekenis geeft hij immers aan deze beelden?


_WERK LATTRE 1 kl-801
_WERK LATTRE 2 kl-802

Link naar onze hoofdsponsors